this dir | view | cards | source | edit | dark
top
Algoritmická teorie her: cvičení
- cvičení nebude úplně pravidelně
- bude oznámeno, když cviko odpadne
- https://kam.mff.cuni.cz/~cizek/ath2425/ath.html
- dotazy na/po cviku nebo mailem
- zápočet
- 4 sady domácích úkolů, v každé 3–4 příklady
- celkem 36 bodů, z nich potřebujeme 18 na zápočet
- zápočtový test byl zrušen
- všichni musejí na zkoušku, ale zkoušející bude přihlížet k vyššímu počtu bodů z příkladů
- odevzdávání přes Sovu
- deadline vždycky za 2 týdny
- čím dřív odevzdáme, tím je větší šance, že dostaneme zpětnou vazbu včas a budeme si moct řešení opravit
Lineární programování
- soustava n lineárních nerovnic (podmínek) p1,…,pn o m neznámých
- podmínka pi:ai1x1+ai2x2+⋯+aimxm≤bi
- řešení … x=(x1,…,xm)∈Rm
- maximalizujeme účelovou funkci c1x1+c2x2+⋯+cmxm
- u řešení lineárních rovnic – lineární rovnice reprezentují nadroviny, hledáme jejich průniky
- lineární nerovnice reprezentují poloroviny, určují nějaký mnohostěn (nemusí být omezený)
- účelová funkce roste ve směru vektoru c
- nadrovina kolmá na c určuje řešení se stejnou hodnotou účelové funkce
- „zametáme“ nadrovinou, najdeme optimální řešení x∗
- pozorování: aspoň jedno optimální řešení se nachází ve vrcholu mnohostěnu
- co se může stát
- lineární program nemá řešení – průnik (mnohostěn) je prázdný
- má řešení, ale není omezené
- má maximální řešení
- simplexová metoda
- začne v nějakém vrcholu, pak cestuje po hraně dokud nedojde do dalšího vrcholu
- podle pivotovacího pravidla si vybírá další směr
- simplexová metoda může běžet až exponenciálně
- ale průměrně je velmi rychlá
- jsou i polynomiální způsoby řešení
- kanonická forma (tvar) … viz handout
- existuje také ILP, celočíselné lineární programování
- řešení se nacházejí na celočíselné mřížce uvnitř mnohostěnu
- tento problém je NP těžký