this dir | view | cards | source | edit | dark top

Zkouška

Zkouška
1. Zavedení pojmů, historie

historie ve stručnosti

1. Zavedení pojmů, historie

logika

1. Zavedení pojmů, historie

pravděpodobnost

1. Zavedení pojmů, historie

ekonomie

1. Zavedení pojmů, historie

automaty

1. Zavedení pojmů, historie

kybernetika a teorie řízení

1. Zavedení pojmů, historie

psychologie – jak lidé a zvířata myslí a jednají

1. Zavedení pojmů, historie

lingvistika – jak jazyk souvisí s myšlením

1. Zavedení pojmů, historie

neurověda – jak mozek zpracovává informace?

1. Zavedení pojmů, historie

před zrozením oboru umělé inteligence

1. Zavedení pojmů, historie

zrod AI

1. Zavedení pojmů, historie

zlatá éra, první léto

1. Zavedení pojmů, historie

první zima

1. Zavedení pojmů, historie

druhé léto

expertní systémy – zabývají se konkrétními obory lidské činnosti

1. Zavedení pojmů, historie

druhá zima

1. Zavedení pojmů, historie

třetí léto

1. Zavedení pojmů, historie

co bude dál? může nám to naznačit Gartner Hype Cycle

1. Zavedení pojmů, historie

AI je o kontrukci racionálních agentů

1. Zavedení pojmů, historie

záleží na prostředí, v němž agent operuje

2. Řešení úloh prohledáváním (A* a spol.)

agent – vnímá prostředí pomocí senzorů, aktuátory mu umožňují jednat

2. Řešení úloh prohledáváním (A* a spol.)

reprezentace stavů

2. Řešení úloh prohledáváním (A* a spol.)

problem solving agent – typ goal-based agenta

2. Řešení úloh prohledáváním (A* a spol.)

formulace problému

2. Řešení úloh prohledáváním (A* a spol.)

problém převedeme na graf

2. Řešení úloh prohledáváním (A* a spol.)

strategie neinformovaného prohledávání

2. Řešení úloh prohledáváním (A* a spol.)

strategie informovaného (heuristického) prohledávání

3. Splňování podmínek

problém rozmístění královen na šachovnici, aby se neohrožovaly

3. Splňování podmínek

constraint satisfaction problem (CSP)

3. Splňování podmínek

arc consistency (hranová konzistence)

3. Splňování podmínek

silnější konzistence … kk-konzistence

3. Splňování podmínek

globální podmínky

3. Splňování podmínek

v jakém pořadí brát proměnné a hodnoty v backtrackingu

3. Splňování podmínek

constraint programming je deklarativní přístup k řešení problémů

4. Logické uvažování (dopředné a zpětné řetězení, rezoluce, SAT)

často lze u nějakého modelu (třeba CSP) prohodit proměnné a hodnoty → vznikne duální model

4. Logické uvažování (dopředné a zpětné řetězení, rezoluce, SAT)

k nalezení splňujícího ohodnocení se nejčastěji používá algoritmus DPLL

4. Logické uvažování (dopředné a zpětné řetězení, rezoluce, SAT)

další optimalizace SATu

4. Logické uvažování (dopředné a zpětné řetězení, rezoluce, SAT)

znalostní agenti

6a/7. Reprezentace znalostí (situační kalkulus), automatické plánování

jak můžeme reprezentovat informaci, která se mění v čase – třeba pozici agenta?

6a/7. Reprezentace znalostí (situační kalkulus), automatické plánování

observation model – propojuje pozorování s informacemi v modelu světa

Lx,yt    (Breezet    Bx,y)L_{x,y}^t\implies(\text{Breeze}^t\iff B_{x,y})

6a/7. Reprezentace znalostí (situační kalkulus), automatické plánování

transition model – popisuje vývoj světa po aplikaci akcí

6a/7. Reprezentace znalostí (situační kalkulus), automatické plánování

plánování

6a/7. Reprezentace znalostí (situační kalkulus), automatické plánování

k plánování můžeme používat prohledávání nebo výrokové odvození

6a/7. Reprezentace znalostí (situační kalkulus), automatické plánování

jak předejít opakování axiomů pro různé časy a podobné akce?

6a/7. Reprezentace znalostí (situační kalkulus), automatické plánování

klasické plánování

6a/7. Reprezentace znalostí (situační kalkulus), automatické plánování

přístupy k plánování

6a/7. Reprezentace znalostí (situační kalkulus), automatické plánování

potřebujeme heuristiku, aby naváděla prohledávání

6a/7. Reprezentace znalostí (situační kalkulus), automatické plánování

další formy plánování

6a/7. Reprezentace znalostí (situační kalkulus), automatické plánování

shrnutí – automatizované plánování

5. Pravděpodobnostní uvažování (Bayesovské sítě)

jednání ovlivněné nejistotou

5. Pravděpodobnostní uvažování (Bayesovské sítě)

někdy si můžeme udělat tabulku všech možností a určit jejich pravděpodobnosti (full joint probability distribution)

odpověď lze vyjádřit z ní (této metodě se říká enumeration, výčet) – ale u velkých tabulek je někdy potřeba posčítat příliš mnoho hodnot

5. Pravděpodobnostní uvažování (Bayesovské sítě)

počítání pravděpodobnosti

5. Pravděpodobnostní uvažování (Bayesovské sítě)

bayesovská síť je DAG, kde vrcholy odpovídají náhodným proměnným

5. Pravděpodobnostní uvažování (Bayesovské sítě)

konstrukce bayesovské sítě

5. Pravděpodobnostní uvažování (Bayesovské sítě)

z bayesovských sítí můžeme provádět inferenci – odvozovat pravděpodobnost proměnných pomocí pravděpodobností skrytých proměnných

5. Pravděpodobnostní uvažování (Bayesovské sítě)

Monte Carlo přístup

6b. Reprezentace znalostí (Markovské modely)

každý stav světa je popsán množinou náhodných proměnných

6b. Reprezentace znalostí (Markovské modely)

formální model

6b. Reprezentace znalostí (Markovské modely)

základní inferenční úlohy

6b. Reprezentace znalostí (Markovské modely)

skryté Markovovy modely

6b. Reprezentace znalostí (Markovské modely)

dynamická bayesovská síť

6b. Reprezentace znalostí (Markovské modely)

dynamická bayesovská síť (DBN) vs. skrytý Markovův model (HMM)

6b. Reprezentace znalostí (Markovské modely)

inference v DBN

8. Markovské rozhodovací procesy

rozhodování

8. Markovské rozhodovací procesy

užitek (utility)

8. Markovské rozhodovací procesy

teorie užitku

8. Markovské rozhodovací procesy

rozhodovací sítě (decision networks, influence diagrams) kombinují bayesovské sítě s dodatečnými typy vrcholů pro akce a utility

vyhodnocení rozhodovací sítě: nastavíme proměnné pozorování (evidence variables) na aktuální stav, pro všechna možná rozhodnutí spočítáme utility, vrátíme akci s největší utilitou

8. Markovské rozhodovací procesy

decision-theoretic expert systems

8. Markovské rozhodovací procesy

markovovský rozhodovací proces (MDP)

8. Markovské rozhodovací procesy

částečně pozorovatelný markovský rozhodovací proces (POMDP)

9. Hry a teorie her

více agentů

9. Hry a teorie her

někdy ve hrách hraje roli náhoda (tzv. stochastické hry)

9. Hry a teorie her

hry na jeden tah

9. Hry a teorie her

opakované hry

9. Hry a teorie her

k čemu používáme teorii her

9. Hry a teorie her

aukce

9. Hry a teorie her

jak je to s hrami dnes?

10. Strojové učení (rozhodovací stromy, regrese, zpětnovazební učení)

strojové učení

10. Strojové učení (rozhodovací stromy, regrese, zpětnovazební učení)

učení s učitelem (supervised learning)

10. Strojové učení (rozhodovací stromy, regrese, zpětnovazební učení)

rozhodovací strom

10. Strojové učení (rozhodovací stromy, regrese, zpětnovazební učení)

logická formulace učení

10. Strojové učení (rozhodovací stromy, regrese, zpětnovazební učení)

lineární modely

10. Strojové učení (rozhodovací stromy, regrese, zpětnovazební učení)

lineární klasifikace

10. Strojové učení (rozhodovací stromy, regrese, zpětnovazební učení)

skládají se z propojených uzlů (jednotek)

10. Strojové učení (rozhodovací stromy, regrese, zpětnovazební učení)

struktury neuronových sítí

10. Strojové učení (rozhodovací stromy, regrese, zpětnovazební učení)

učení ve feed-forward vícevrstevných sítích

10. Strojové učení (rozhodovací stromy, regrese, zpětnovazební učení)

parametrický model

10. Strojové učení (rozhodovací stromy, regrese, zpětnovazební učení)

neparametrický model

10. Strojové učení (rozhodovací stromy, regrese, zpětnovazební učení)

support-vector machine (SVM)

10. Strojové učení (rozhodovací stromy, regrese, zpětnovazební učení)

někdy se neučíme úplně od nuly, už máme částečnou znalost, snažíme se naučit něco navrch – statistické učení

10. Strojové učení (rozhodovací stromy, regrese, zpětnovazební učení)

bayesovské sítě, parameter learning (učení se parametrů)

10. Strojové učení (rozhodovací stromy, regrese, zpětnovazební učení)

základní myšlenka

10. Strojové učení (rozhodovací stromy, regrese, zpětnovazební učení)

pasivní učení – známe strategii a učíme se, jak je dobrá (učíme se utility funkci)

10. Strojové učení (rozhodovací stromy, regrese, zpětnovazební učení)

aktivní učení – agent zjišťuje, co má dělat (učíme se strategii a utility funkci)

11. Filozofické a etické aspekty

přístup k AI

11. Filozofické a etické aspekty

lidská utility funkce jsou obvykle peníze

ale nedají se použít přímo – nejsou lineární (mezi milionem a dvěma miliony není takový rozdíl jako mezi nulou a milionem)

11. Filozofické a etické aspekty

lidé jsou „předvídatelně iracionální“

11. Filozofické a etické aspekty

mohou stroje myslet?

11. Filozofické a etické aspekty

Turingův test

11. Filozofické a etické aspekty

je Gödelova věta o neúplnosti problémem pro AI?

logická omezení se týkají i lidí

11. Filozofické a etické aspekty

mind-body problem

11. Filozofické a etické aspekty

myšlenkové experimenty

11. Filozofické a etické aspekty

etické problémy AI

11. Filozofické a etické aspekty

technické problémy AI

11. Filozofické a etické aspekty

sociální problémy AI

Hurá, máš hotovo! 🎉
Pokud ti moje kartičky pomohly, můžeš mi koupit pivo.