this dir | view | cards | source | edit | dark top

Úvod do umělé inteligence

Úvod do umělé inteligence
Historie

co to znamená správně přemýšlet?

Historie

co když věci nejsou černobílé?

Historie

jak správným rozhodováním maximalizovat užitek (zisk)?

Historie

jak navrhovat systémy na zpracování informací?

Historie

jak se stroje můžou samy udržovat při (správném) chodu?

Historie

psychologie – jak lidé a zvířata myslí a jednají

Historie

lingvistika – jak jazyk souvisí s myšlením

Historie

neurověda – jak mozek zpracovává informace?

Historie

před zrozením oboru umělé inteligence

Historie

zrod AI

Historie

zlatá éra, první léto

Historie

první zima

Historie

druhé léto

expertní systémy – zabývají se konkrétními obory lidské činnosti

Historie

druhá zima

Historie

třetí léto

Historie

co bude dál?

Historie

AI je o kontrukci racionálních agentů

racionální agent by měl zvolit akci, o které se očekává, že maximalizuje užitek

Historie

záleží na prostředí, v němž agent operuje

Agenti, prohledávání

agent – vnímá prostředí pomocí senzorů, aktuátory mu umožňují jednat

Agenti, prohledávání

reprezentace stavů

Agenti, prohledávání

problem solving agent

Agenti, prohledávání

Lloydova patnáctka

ne všechny stavy jsou dosažitelné – zachovává se parita permutace

Agenti, prohledávání

budeme potřebovat abstrakci prostředí

Agenti, prohledávání

dobře definovaný problém

Agenti, prohledávání

algoritmy neinformovaného prohledávání

Agenti, prohledávání

extenze BFS pro funkci určující cenu kroku (tedy cenu hrany)

Agenti, prohledávání

co chceme od heuristiky h(n)h(n) u algoritmu A*

Agenti, prohledávání

když heuristika h2h_2 dává větší hodnoty než h1h_1, tak se říká, že h2h_2 dominuje h1h_1

pokud je h2h_2 přípustná a pokud se h2h_2 nepočítá výrazně déle než h1h_1, tak je h2h_2 zjevně lepší než h1h_1

Agenti, prohledávání

backtracking vs. DFS

Agenti, prohledávání

problém rozmístění královen na šachovnici, aby se neohrožovaly

Agenti, prohledávání

forward checking v sudoku

Agenti, prohledávání

CSP

Agenti, prohledávání

CSP můžeme řešit tree-search backtrackingem

Agenti, prohledávání

arc consistency (hranová konzistence)

Agenti, prohledávání

jak zkombinovat AC a backtracking

Agenti, prohledávání

silnější konzistence … kk-konzistence

Agenti, prohledávání

globální podmínky

Agenti, prohledávání

v jakém pořadí brát proměnné a hodnoty v backtrackingu

Agenti, prohledávání

constraint programming je deklarativní přístup k řešení problémů

Agenti, prohledávání

často lze prohodit proměnné a hodnoty (hodnoty se stávají proměnnými, proměnné hodnotami) → vznikne duální model

Agenti, prohledávání

znalostní agenti


Agenti, prohledávání

plánování…


Agenti, prohledávání

potřebujeme heuristiku, aby naváděla prohledávání

Agenti, prohledávání

další formy plánování

Agenti, prohledávání

shrnutí – automatizované plánování

Nejistota

zdroje nejistoty

Nejistota

bayesovská síť je orientovaný acyklický graf, kde vrcholy odpovídají náhodným proměnným

Nejistota

konstrukce bayesovské sítě

Nejistota

z bayesovských sítí můžeme provádět inferenci – odvozovat pravděpodobnost proměnných pomocí pravděpodobností skrytých proměnných

Čas a nejistota

formální model

Čas a nejistota

základní inferenční úlohy

Čas a nejistota

skryté proměnné popisují stavy světa

Čas a nejistota

skryté Markovovy modely

Čas a nejistota

markovovský rozhodovací proces (MDP)

Čas a nejistota

částečně pozorovatelný markovský rozhodovací proces (POMDP)

Čas a nejistota

více agentů

Čas a nejistota

někdy ve hrách hraje roli náhoda (tzv. stochastické hry)

Čas a nejistota

hry na jeden tah

Čas a nejistota

k čemu používáme teorii her

Čas a nejistota

jak je to s hrami dnes?

Strojové učení

učení vs. přímé programování chování

Strojové učení

zpětná vazba, z nichž se agenti učí

Strojové učení

rozhodovací strom

Strojové učení

logická formulace učení

Strojové učení

lineární regrese

Strojové učení

zpětné šíření chyby

Strojové učení

parametrický model

Strojové učení

neparametrický model

Strojové učení

support-vector machine

Strojové učení

někdy se neučíme úplně od nuly, už máme částečnou znalost, snažíme se naučit něco navrch – statistické učení

Strojové učení

bayesovské sítě, parameter learning (učení se parametrů)

Strojové učení

reinforcement learning (zpětnovazební učení)

Hurá, máš hotovo! 🎉
Pokud ti moje kartičky pomohly, můžeš mi koupit pivo.