historie robotiky
zákony robotiky
základní pojmy
póza = poloha + orientace
stupně volnosti
manipulátory
lokální vs. globální souřadný systém (local × global coordinate system – LCS, GCS)
typy kloubů
rotace
rotace a translace
jak to kombinovat?
homogenní souřadnice ve 2D
dopředná kinematika ve 3D
složení systému
inverzní kinematika
holonomní / neholonomní vozidla
Ackermannovo řízení
differential steering (diferenciální řízení?)
omnidirectional steering
typy elektrických motorů
hlavní princip stejnosměrných motorů
DC brushed
DC brushless
krokové motory
brushless DC vs. stepper
servo motor
senzory
oblíbené senzory v robotice
měření pomocí odrazu signálu
měření pomocí přerušení signálu
ultrazvuk
infračervené senzory
laser & lidar
MEMS – micro-electromechanical systems
odometrie
v ideálním světě se motor otáčí podle zadané rychlosti
u reálného motoru do hry vstupuje spousta jevů – je potřeba tomu přizpůsobovat vstup
typicky použijeme nějakou zpětnou vazbu a podle toho budeme měnit vstup
možné řešení problému s nelinearitou serva – triviálně bez feedbacku
experimentálně zjistím, jaká je skutečná maximální hodnota (v lineárním rozsahu), pak to natvrdo zapíšu do kódu
řešení s feedbackem
druhý pokus
třetí pokus
PID controller
ladění parametrů
rychlé manuální ladění
Ziegler-Nichols
implementační problémy
implementace v reálném světě
v přírodě
konečný stavový automat (finite state machine)
chybí tam výstup – chování robota
implementace FSM
Petriho síť
Grafcet
Node-RED
low-code programování pro událostmi řízené aplikace
implementace na střední úrovni – middleware
architektury vyšší úrovně řízení
použití
dělení podle způsobu vytvoření mapy
metrické mapy mají referenční souřadnicový systém
topologické mapy
neuvádějí obvykle informaci o pozici, ale pouze informace o vztazích mezi objekty
senzorická mapa
geometrická mapa
topologická mapa
symbolická mapa
pro přímou komunikaci člověk – robot
occupancy grid / mřížka obsazenosti
roboto-centrická senzorika
cíle lokalizace
dělení lokalizace
absolutní lokalizace
relativní lokalizace
řešení reálných problémů s lokalizací
když známe vzdálenosti od landmarků
vzdálenost od dvou landmarků nám dává dvě symetrická řešení, jedno z nich typicky můžeme zahodit, protože nedává smysl
když známe úhly k landmarkům
algoritmy
dělení algoritmů podle nalezeného řešení
bug algoritmy
shrnutí brouků
nejkratší cesta
motivace
aplikace
centralizovaná architektura
hierarchie
decentralizovaná kontrola
hybridní řízení
lokální řízení společně s multirobotnímm řízením
příklady
základní myšlenka
historie
další globální systémy